June 3, 2019

KuttMatsvinn-festival

I mai tok Matvett initiativet til en KuttMatsvinn-uke for å mobilisere aktørene i mat- og serveringsbransjen til å synliggjøre sitt arbeid for å kaste mindre mat, overfor kunder og gjester.

/
KuttMatsvinn-festival

Matvett tok initiativ til en KuttMatsvinn-uke i mai for å mobilisere aktørene i mat- og serveringsbransjen til å synliggjøre sitt arbeid for å kaste mindre mat, overfor kunder og gjester.

Hensikten med en KuttMatsvinn-uke var blant annet å styrke kunnskapen i befolkningen om hvordan vi tar bedre vare på maten ved å:

  • Øke forståelsen av at all mat har en verdi og fortjener å bli spist
  • Synliggjøre den positive effekten på miljø og økonomi ved å kaste mindre mat
  • Kurere datoskrekken og få flere til å bruke sansene sine før de kaster mat som er gått ut på «best før»-dato
  • Få flere til å gjenbruke og tenke alternativ utnyttelse av mat som ikke er fersk, men trygg
  • Fremme verdien av å samles rundt et bord
  • Få med bedriftene på et løft for bedre utnyttelse av matressurser og kommunikasjon med forbrukerne.

Det ble gjennomført en "Se, lukt, smak"-kampanje i sosiale medier denne uken, for å bevisstgjøre flere på å bruke sansene sine før de kaster mat som er gått ut på "best før"-dato. Det ble også arrangert en egen KuttMatsvinn festival i Oslo Sentrum (Opland Bakgård), lørdag 25.mai, sammen med Bymiljøetaten i Oslo kommune, Miljøhovedstaden, et nettverk av aktører som jobber for å redusere matsvinnet i Norge, som Too Good To Go, Matsentralen, Spis opp maten og Foodlist samt et knippe serveringssteder.

Det ble servert god mat med mening og gjennomført kunnskapsbyggende aktiviteter, både på stands og gjennom små innlegg fra scenen.

Nyheter

Tusen takk! Du er nå påmeldt.
Oi, det skjedde en feil ved innsending. Prøv på nytt.