Modul 1 Bærekraftig utvikling
Visste du at FN i 2015 laget 17 bærekraftsmål som verden ble enig om å innfri innen 2030? Dette er viktig for å ta vare på kloden vår, og skal vi klare det må hele verdens befolkning jobbe sammen.Nå skal du få lære mer om begrepet bærekraftig utvikling, og hvordan vi sammen kan ta gode valg for kloden vår.
Hva er det første du tenker på når du hører ordet “Bærekraftig utvikling”?
Se filmen , og lær av Selda.
1. Tenk på spørsmålet over, og skriv ned dine tanker. Bruk 2 min.
2. Se på overskriftene på neste slide, om utfordringer i verden. Hvilke av disse utfordringene synes du er mest alvorlige i verden i dag?
Hvilke av disse utfordringene synes du er mest alvorlige i verden i dag?
3. Sammenlign listen med andre i klassen og lag en fellesliste med f. eks. topp 5 prioriterte utfordringer som klassen er enige om at det er viktig for verden å løse.
Brundtlandkommisjonen i 1987
Bærekraftsmålene er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene.
Er det noen av målene som stemmer overens med utfordringer dere har identifisert?
Hvilket av disse målene synes du er viktigst?
Trykk her for ekstraoppgave!
Kanskje disse tegningene kan henges opp som utstilling i klasserommet?
Hva vil dere kalle denne utstillingen?
Tegneoppgave
Hvis du fikk beskjed om å tegne hva bærekraftig utvikling handler om, hva ville du tegnet da?
Finn et ark og noen fargeblyanter, og forsøk å tegne
begrepet "Bærekraftig utvikling", slik du ser det for deg.
Du har sikkert hørt at jorden har blitt varmere. Hvordan tror du været vil være i august 2050? Tenk igjennom eller diskuter i klassen før du/dere går videre.
Klimaforskere har sett nærmere på hvordan været kan se ut i 2050. Har det egentlig så mye å si om jorden blir litt varmere? Hadde ikke det bare vært deilig her i Norge?
Det har aldri noensinne blitt målt en våtere augustmåned i Bergen by,
som i 2024.
05.09.24 ble det målt 28,6 grader
Hva skjer med kroppstemperaturen din når du har feber? Jo, den øker gjerne med 2 grader. Fungerer du slik du pleier da?
Hva skjer med temperaturen til kloden hvis den øker med 2 grader? Fungerer kloden slik den skal da?Hva tror du vil skje om jorda blir varmere?
Trykk på kloden under, og hør mer om hva som kan skjerhvis jorda blir varmere!
Global oppvarming betyr at gjennomsnittstemperaturen på jorda øker.
Dette har mange konsekvenser. Det fører blant annet til mer nedbør, smelting av is og stigende havnivå. Samtidig som det blir tørrere i land, hvor det allerede er tørt. Dette får også store konsekvenser for hvor mye mat vi kan dyrke på jorden, hvor vi kan bo og hvordan vi har det.
Ekstraoppgave
Tid: 2 min
Regnskogen ødelegges
Plastikk og miljøforurensning i naturen
Matsikkerheten trues
Problematikken rundt regnskog og plastikk kan du lære mer om i ekstra materialet (Modul: Ekstra)
Nesten ett av tre mennesker i verden – 2,3 milliarder mennesker – hadde ikke tilgang til sikker, næringsrik eller nok mat i 2021.
I Norge vil ekstremvær gjøre det mer utfordrende å produsere mat. Dessuten er matsikkerheten i Norge avhengig av at internasjonale markeder fungerer, siden vi faktisk importerer mer enn halvparten av det vi spiser.
Se filmen, noter litt og gjør deg klar for quiz etterpå!
a.FNs tips til hvordan vi blir bærekraftige
b.Verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, minke ulikheter og stoppe klimaendringer
c.En konkurranse mellom alle verdens land
d.En bærekraftig produsert mål for fotball og håndball
a.15
b.12
c.10
d.17
a.År 2050
b.År 2030
c.År 2025
d.År 2200
a.Rød, blå og grønn
b.Sosiale forhold, økonomi og klima/miljø
c.Hav, jord og luft
d.Vind, sol og vann
a.Utrydd fattigdom
b.Stopp klimaendringene
c.Fred i verden
d.God utdanning
a.De som er fattige
b.De som bestemmer
c. Alle mennesker på jorda
d. All urbefolkning
a.At alle mennesker eier like mye
b.At jenter og gutter har like muligheter
c.At alle må gjøre det samme
d.At jeg kan gjøre som jeg vil
a.Olje
b.Vind
c.Kull
d.Gass
a.100
b.187
c.193
d.249
a.De fattigste landene i verden
b.Alle medlemslandene
c.De største landene i verden
d.Alle som vil
a.1920
b.1939
c.1945
d.1989
a.António Guterres
b.Jens Stoltenberg
c.Barak Obama
d.Gro Harlem Bruntland
som støtter dette undervisningsmateriellet