Modul 1 Bærekraftig utvikling

100%

Bærekraftig utvikling

Visste du at FN i 2015 laget 17 bærekraftsmål som verden ble enig om å innfri innen 2030? Dette er viktig for å ta vare på kloden vår, og skal vi klare det må hele verdens befolkning jobbe sammen.Nå skal du få lære mer om begrepet bærekraftig utvikling, og hvordan vi sammen kan ta gode valg for kloden vår.

sustainable goals

Ordsky

Bærekraftig utvikling

Hva er det første du tenker på når du hører ordet “Bærekraftig utvikling”?

Hva er egentlig bærekraftig utvikling?

Se filmen , og lær av Selda.

Fattigdom
Sult
Dårlig helse og sykdom
Stor forskjell på fattige og rike
Ikke nok jobber til alle
Krig og konflikt
Mange millioner barn går ikke på skole
Gutter og jenter blir behandlet ulikt
Forurensning
Klimaendringene
Dårlige veier og teknologi
Vold
Mange dyrearter holder på å dø ut
Dårlige veier og teknologi
Ikke nok rent vann til alle

3. Sammenlign listen med andre i klassen og lag en fellesliste med f. eks. topp 5 prioriterte utfordringer som klassen er enige om at det er viktig for verden å løse.

“Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov”

Brundtlandkommisjonen i 1987

running moose
turtle
many hands holding on a tree
two girls planting a tree

FN's bærekraftsmål

Bærekraftsmålene er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene.

Er det noen av målene som stemmer overens med utfordringer dere har identifisert?

Hvilket av disse målene synes du er viktigst?

Trykk her for ekstraoppgave!

Kanskje disse tegningene kan henges opp som utstilling i klasserommet?
Hva vil dere kalle denne utstillingen?

Ekstraoppgave

Tegneoppgave

Hvis du fikk beskjed om å tegne hva bærekraftig utvikling handler om, hva ville du tegnet da?

Finn et ark og noen fargeblyanter, og forsøk å tegne
begrepet "Bærekraftig utvikling", slik du ser det for deg.

Når du ser ut kjøkkenvinduet ditt, er det været du ser. Klimaet kan vi ikke se. Det må måles, gjerne over flere tiår.

Du har sikkert hørt at jorden har blitt varmere. Hvordan tror du været vil være i august 2050? Tenk igjennom eller diskuter i klassen før du/dere går videre.

Værmelding for vinteren 2050

Klimaforskere har sett nærmere på hvordan været kan se ut i 2050. Har det egentlig så mye å si om jorden blir litt varmere? Hadde ikke det bare vært deilig her i Norge?

Nye vær-rekorder hvert år...

Det har aldri noensinne blitt målt en våtere augustmåned i Bergen by,
som i 2024.

05.09.24 ble det målt 28,6 grader

Ekstra-oppgave:
Gå sammen i par eller i mindre grupper. Søk på internett etter nyhetssaker som omhandler vær-rekorder i Norge de siste 5 årene. Velg dere ut en nyhetssak/vær-rekord å presenter saken for hverandre i klassen.

2 grader fra eller til... betyr mye!

Hva skjer med kroppstemperaturen din når du har feber? Jo, den øker gjerne med 2 grader. Fungerer du slik du pleier da?

Hva skjer med temperaturen til kloden hvis den øker med 2 grader? Fungerer kloden slik den skal da?Hva tror du vil skje om jorda blir varmere?

Trykk på kloden under, og hør mer om hva som kan skjerhvis jorda blir varmere!

Økt temperatur = Global oppvarming

Global oppvarming betyr at gjennomsnittstemperaturen på jorda øker.

Dette har mange konsekvenser. Det fører blant annet til mer nedbør, smelting av is og stigende havnivå. Samtidig som det blir tørrere i land, hvor det allerede er tørt. Dette får også store konsekvenser for hvor mye mat vi kan dyrke på jorden, hvor vi kan bo og hvordan vi har det.

Ekstraoppgave

“Klima i Norge med global oppvarming”

Tid: 2 min

Tiden går

Vi må handle idag!

Hva tror du skjer hvis vi ikke klarer å få til disse målene?

Trykk på klokka over for å få litt hint

  • Dårligere og mindre tilgang til mat og vann
  • Dårligere fysisk og mental helse
  • Økonomisk ulikhet, og flere fattige.
  • Kriger og konflikter, og flere flyktninger
  • Tap av naturmangfold og utryddelse av arter
  • Skader på natur, infrastruktur og bygninge

Her er noen eksempler på problemer vi kan møte,om vi ikke gjør noen endringer.

Regnskogen ødelegges

Plastikk og miljøforurensning i naturen

Matsikkerheten trues

Problematikken rundt regnskog og plastikk kan du lære mer om i ekstra materialet (Modul: Ekstra)

Matsikkerhet - Nok mat til alle?

Nesten ett av tre mennesker i verden – 2,3 milliarder mennesker – hadde ikke tilgang til sikker, næringsrik eller nok mat i 2021.

I Norge vil ekstremvær gjøre det mer utfordrende å produsere mat. Dessuten er matsikkerheten i Norge avhengig av at internasjonale markeder fungerer, siden vi faktisk importerer mer enn halvparten av det vi spiser.

Visste du at mange matvarer vi har glede av kommer fra regnskogen eller dyrkes i områder der det tidligere var regnskog? Noen eksempler er kaffe, krydder, sjokolade, storfekjøtt, avokado, bananer og ananas. Dette skal vi lære mer om senere i dette undervisningsopplegget.

Oppsummeringsfilm og Quiz

Se filmen, noter litt og gjør deg klar for quiz etterpå!

Skriv ned 2 - 3 setninger du synes er viktig fra denne filmen.

Quiz om bærekraftig utvikling

Trykk på et tall, og svar på spørsmålet som kommer opp på skjermen.Hvem har flest riktige?

1. Hva er FNs bærekraftsmål?

a.FNs tips til hvordan vi blir bærekraftige

b.Verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, minke ulikheter og stoppe klimaendringer

c.En konkurranse mellom alle verdens land

d.En bærekraftig produsert mål for fotball og håndball

SVAR

Verdens felles arbeidsplan

2. Hvor mange mål er det i FNs bærekraftsmål?

a.15

b.12

c.10

d.17

SVAR

17

3. Når skal FNs bærekraftsmål være oppnådd?

a.År 2050

b.År 2030

c.År 2025

d.År 2200

SVAR

 2030

4. Hva kalles de tre delene av bærekraftig utvikling?

a.Rød, blå og grønn

b.Sosiale forhold, økonomi og klima/miljø

c.Hav, jord og luft

d.Vind, sol og vann

SVAR

Sosiale forhold, økonomi og klima/miljø

5. Hva er bærekraftsmål nr 1?

a.Utrydd fattigdom

b.Stopp klimaendringene

c.Fred i verden

d.God utdanning

SVAR

Utrydd fattigdom

6. Hvem gjelder menneskerettighetene for?

a.De som er fattige

b.De som bestemmer

c. Alle mennesker på jorda

d. All urbefolkning

SVAR

 Alle mennesker på jorda

7. Hva er likestilling?

a.At alle mennesker eier like mye

b.At jenter og gutter har like muligheter

c.At alle må gjøre det samme

d.At jeg kan gjøre som jeg vil

SVAR

At jenter og gutter har like muligheter

8. Hvilke av disse gir energi du ikke kan gå tom for?

a.Olje

b.Vind

c.Kull

d.Gass

SVAR

Vind

9. Hvor mange land er med i FN?

a.100

b.187

c.193

d.249

SVAR

193

10.Hvem har stemmerett i FNs generalforsamling?

a.De fattigste landene i verden

b.Alle medlemslandene

c.De største landene i verden

d.Alle som vil

SVAR

Alle medlemslandene

11.Hvilket år ble FN dannet?

a.1920

b.1939

c.1945

d.1989

SVAR

1945

12.Hvem er øverste sjef i FN?

a.António Guterres

b.Jens Stoltenberg

c.Barak Obama

d.Gro Harlem Bruntland

SVAR

António Guterre

 13.Ekstraspørsmål: Hva står FN for?

SVAR

De forente nasjoner!

Takk til

som støtter dette undervisningsmateriellet