Modul 5 Bærekraftig tallerken
Visste du at den maten du har på tallerken kan være med å gi både deg og kloden en god helse?
Nå skal du få lære mer om begrepet bærekraftig mat, og hvilken mat vi bør spise mer av.
Kosthold som har lav miljøpåvirkning, som bidrar til mat- og ernæringssikkerhet og til et sunt liv for nåtid og fremtidige generasjoner.
Hvilke matvarer tror du regnes som bærekraftige?
Å spise bærekraftig, trenger ikke være vanskelig...
Det handler bare om å gjøre noen enkle byttetriks!
1
Frukt, bær og grønnsaker bør være en del av alle måltider.
2
Spise grove kornprodukter, hver dag
3
Velg oftere fisk og sjømat, bønner og linser enn rødt kjøtt.
4
Begrense mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt
5
Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
Visste du at vi bør spise 5-8 frukt og grønnsaker hver dag?
EN porsjon er det du får i hånden din!
De norske kostholdsrådene anbefaler oss å begrense inntaket av rødt kjøtt til maks 50 gram kjøtt om dagen (Totalt 350 gram rødt kjøtt pr.uke).
Kjøttfritt - Godt og enkelt!
La grønnsakene få hovedrollen: Forsyn deg først med grønnsakene til middag. Klarer du halve tallerkenen?
Hvorfor er den så bærekraftig, tror du?
Hvordan ville et norsk kosthold basert på kortreist mat sett ut?
Mange poteter blir ikke solgt i butikkene fordi de ikke er perfekte i størrelse og fasong.
Trykk på kloden for å høre mer.
Mat har ofte en lang og ressurskrevende reise før den havner på tallerkenen vår.
Fra Ecuador til kjøkkenbenken din...
Visste du at 140 000 bananer kastes hver dag i Norge!!!
(Tid: 1,30 min)
Har du sett at sjokolade har blitt dyrere? Dette skyldes klimaendringer som fører til kakaomangel. Ekstremvær som tørke, skogbranner og kraftig regn gjør at det dyrkes mindre kakao.Mer enn halvparten av verdens kakao produseres på Elfenbenskysten og Ghana. Disse områdene er nå rammet av den verste tørken på 20 år.
(Tid: Ca. 5 min)
Mye grønnsaker, frukt og bær hver dag,fisk flere dager i uken og grove kornprodukter...Diskuter setningen “Dårlig råd kan gi dårlig helse”!
som støtter dette undervisningsmateriellet
Det trengs mye landarealer for å produsere mat til kuene slik at de kan bli mat for mennesker. I tillegg trenger kuene drikkevann. Å produsere 200 g kjøtt, eller 2-3 kjøttkaker, krever 3000 liter vann. I en familie på fire spiser alle 2-3 kjøttkaker hver. Det trengs ikke like mye plass eller vann for å dyrke grønnsaker og korn. For å produsere et brød trengs det ca.500 liter vann. Et brød kan skjæres i ca. 25 skiver.
A) Hvor mye vann kreves for å produsere kjøttkakene til familiemiddagen?
B) Hvor mye vann trengs for å produsere en brødskive?
C) Hvor mye vann trengs det om du spiser tre brødskiver til kveldsmat?
Tenk på en matvare du har spist den siste uken, og svar på spørsmålene under:
1. Hvor er denne matvaren produsert? Bruk internett/ se på pakningen!
2. Hvordan tror du matvaren blir produsert?
3. Hvordan tror du matvaren har blitt fraktet?
4. Kan denne matvaren bli mer bærekraftig? Kan noe erstatte den?
Velg en eller flere av øktene under,og tryll om råvarer til nye kreative måltider!
Bruk opp:
Fra brune bananer til dessert
Tenk grønt:
Bærekraftig favorittrett
Bruk opp:
Fra rester til restefest
Tenk nytt:
Bærekraftig tacomiddag
Trykk videre for å se forslag til gjennomføring for de ulike øktene
Samtale i klassen
1. Hvor mange bananer kastes hver dag i Norge?Visste du at de modne, brune bananene er mer søte?De er blitt mer modne, og derfor brunere.
2. Har du noen forslag til hva du kan lage av en brun banan?
Tips: Kutt opp de brune bananene og legg i fryseren. Så holder de seg der til du er klar for å bruke de:)
Praktisk gjennomføring:
1. Spør en nærbutikk om de har noen bananer du kan få/redde.
2. Legg alle de brune bananene på et bord. Og let opp oppskrifter: Hva kan lages av disse brune bananene?
3. Smoothie, bananbrød, bananvafler osv...
4. Er det lite mat på kjøkkenet, bør lærer handle inn noen råvarer/basisvarer før økten: Egg, mel, melk...5. Elevene lager det de vil av bananene i grupper, og dekker til et felles banan-koldtbord! Bon appètit!
2 bananer + 2 egg + litt havregryn + kanel og kardemomme
Individuell oppgave
1.Hva er dine favorittmiddager?
2.Velg ut en favorittmiddag og finn ut hvordan denne kan bli mer bærekraftig.
3.Søk opp retten på internett, og forsøk å endre oppskriften slik du tenker den kan bli mer "grønn".
Tips: Prøv å bytt ut kjøtt med fisk, i en middag du vanligvis har kjøtt i. Hva med en lakse-lasagne eller tosketaco?
Praktisk gjennomføring:
1.La elever i grupper på 3-4 velge seg for en av favorittmiddagene blant elevene i gruppen. Denne retten skal hele gruppen lage sammen.
2. Hver gruppe leverer en handleliste til læreren, med råvarer de trenger.
3. Lærer handler inn maten til alle gruppene før den praktiske gjennomføringen skjer.
4. Gruppene lager maten, og har en kort presentasjon for klassen med endringene de har gjort for å få favorittmiddagen mer bærekraftig.
Individuell oppgave
1.Hvor mange i klassen spiser taco på en fredag/i helgen?
2.Hvor kommer tacoen fra?
3.Hvordan kan vi gjøre tacomiddagen mer bærekraftig? Del gjerne hva dere pleier å ha i tacoen hjemme.
Praktisk gjennomføring:
1.La elever i grupper på 3-4 lage en plan for deres tacomiddag. Målet er å bruke mest mulig grønnsaker og ikke noe rødt kjøtt (se forslag).
2. Hver gruppe leverer en handleliste til læreren, med råvarer de trenger.
3. Lærer handler inn maten til alle gruppene før den praktiske gjennomføringen skjer.
4. Gruppene lager maten, og har en kort presentasjon for klassen med endringene de har gjort for å få måltidet mer bærekraftig.
Individuell oppgave
1.Hvilket forhold har du til å spise rester?
Visste du at mange middager smaker bedre dagen etter?Da har krydderet og smaken satt seg litt mer!
2.Har du noen forslag til restemiddager?
Denne økten er super å gjøre i forkant av en ferie eller langfri.
Praktisk gjennomføring
1. Rydd i skap, kjøleskap og fryser på skolekjøkkenet.
2. Sett alle matvarene på et bord. Vær kreative med det som finnes: Hva kan lages av dette?
3. Her er det ingen oppskrifter, men man kan søke opp inspirasjon på nettet.
4. Er det lite mat på kjøkkenet, kan lærer handle inn noen råvarer/basisvarer før økten.
5. Elevene lager det de vil av råvarene, og dekker til et felles matredder-koldtbord!
Trykk neste slide for en konkurranse-versjon av økten-->
Gå inn på worldometer å se på tallene for verdens befolkning. Hva tenker dere når dere ser dette?