Modul 5 Bærekraftig tallerken

100%

Bærekraftig tallerken

Visste du at den maten du har på tallerken kan være med å gi både deg og kloden en god helse?

Nå skal du få lære mer om begrepet bærekraftig mat, og hvilken mat vi bør spise mer av.

FN definerer et bærekraftig kosthold slik:

Kosthold som har lav miljøpåvirkning, som bidrar til mat- og ernæringssikkerhet og til et sunt liv for nåtid og fremtidige generasjoner.

Hvilke matvarer tror du regnes som bærekraftige?

Å spise bærekraftig, trenger ikke være vanskelig...

Det handler bare om å gjøre noen enkle byttetriks!

Kostrådene i Norge sier :

1

Frukt, bær og grønnsaker bør være en del av alle måltider.

2

Spise grove kornprodukter, hver dag

3

Velg oftere fisk og sjømat, bønner og linser enn rødt kjøtt.

4

Begrense mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt

5

Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

Visste du at vi bør spise 5-8 frukt og grønnsaker hver dag?

EN porsjon er det du får i hånden din!

Hvor mange frukt og grønnsaker spiser du i løpet av en dag?

Hvor mye kjøtt kan jeg spise?

De norske kostholdsrådene anbefaler oss å begrense inntaket av rødt kjøtt til maks 50 gram kjøtt om dagen (Totalt 350 gram rødt kjøtt pr.uke).


Kjøttfritt - Godt og enkelt!

Kostsirkelen viser hva vi bør spise mest av!

La grønnsakene få hovedrollen: Forsyn deg først med grønnsakene til middag. Klarer du halve tallerkenen?

Klimagassutslipp per matvare

Se hele listen her

Poteten

Hvorfor er den så bærekraftig, tror du?

Hvordan ville et norsk kosthold basert på kortreist mat sett ut?

Å redusere matsvinn er bærekraftig

Mange poteter blir ikke solgt i butikkene fordi de ikke er perfekte i størrelse og fasong.
Trykk på kloden for å høre mer.

Fra jord til bord

Mat har ofte en lang og ressurskrevende reise før den havner på tallerkenen vår.

Bananen

Fra Ecuador til kjøkkenbenken din...

Visste du at 140 000 bananer kastes hver dag i Norge!!!

Å fiske sin egen middag er kortreist mat!

(Tid: 1,30 min)

Hyttetur med familien og DU skal lage bærekraftig middag!

Hva vil du lage?

Sett sammen et forslag!

Se for deg en verden uten sjokolade!

Har du sett at sjokolade har blitt dyrere? Dette skyldes klimaendringer som fører til kakaomangel. Ekstremvær som tørke, skogbranner og kraftig regn gjør at det dyrkes mindre kakao.Mer enn halvparten av verdens kakao produseres på Elfenbenskysten og Ghana. Disse områdene er nå rammet av den verste tørken på 20 år.

Vet du hvor mange liter vann det trengs for å produsere 1 kg sjokolade (tilsvarer fem 200 grams sjokoladeplater)? Se svar på neste side.

Vår vannkrevne mat


Oppsummering

(Tid: Ca. 5 min)

Er kostholdsrådene like enkle å følge for alle?

Mye grønnsaker, frukt og bær hver dag,fisk flere dager i uken og grove kornprodukter...Diskuter setningen “Dårlig råd kan gi dårlig helse”!

I neste modul skal du få lære mer om fattigdom

Takk til

som støtter dette undervisningsmateriellet

Ekstraoppgave

Ekstraoppgaver til “Bærekraftig tallerken”

Ekstraoppgave

Mye vann for å produsere mat

Det trengs mye landarealer for å produsere mat til kuene slik at de kan bli mat for mennesker. I tillegg trenger kuene drikkevann. Å produsere 200 g kjøtt, eller 2-3 kjøttkaker, krever 3000 liter vann. I en familie på fire spiser alle 2-3 kjøttkaker hver. Det trengs ikke like mye plass eller vann for å dyrke grønnsaker og korn. For å produsere et brød trengs det ca.500 liter vann. Et brød kan skjæres i ca. 25 skiver.

A) Hvor mye vann kreves for å produsere kjøttkakene til familiemiddagen?
B) Hvor mye vann trengs for å produsere en brødskive?
C) Hvor mye vann trengs det om du spiser tre brødskiver til kveldsmat?

Ekstraoppgave

Hvor kommer maten fra?

Mange matvarer blir ikke produsert i Norge

Tenk på en matvare du har spist den siste uken, og svar på spørsmålene under:

1. Hvor er denne matvaren produsert? Bruk internett/ se på pakningen!
2. Hvordan tror du matvaren blir produsert?
3. Hvordan tror du matvaren har blitt fraktet?
4. Kan denne matvaren bli mer bærekraftig? Kan noe erstatte den?

Ekstraoppgave: Lag en tegneserie av matvarens reise

Ekstraoppgave

Gjør maten kortreist: Dyrk selv

Da sparer du matens reisen for veldig mange steg

⬇︎ Se så enkelt du dyrker dine egne tomater ⬇︎

Ekstraoppgave

Fire praktiske matlagingsøkter

Velg en eller flere av øktene under,og tryll om råvarer til nye kreative måltider!

Bruk opp:
Fra brune bananer til dessert

Tenk grønt:
Bærekraftig favorittrett

Bruk opp:
Fra rester til restefest

Tenk nytt:
Bærekraftig tacomiddag

Trykk videre for å se forslag til gjennomføring for de ulike øktene

Ekstraoppgave

Brune bananer til dessert

Samtale i klassen

1. Hvor mange bananer kastes hver dag i Norge?Visste du at de modne, brune bananene er mer søte?De er blitt mer modne, og derfor brunere.

2. Har du noen forslag til hva du kan lage av en brun banan?

Tips: Kutt opp de brune bananene og legg i fryseren. Så holder de seg der til du er klar for å bruke de:)

Praktisk gjennomføring:

1.  Spør en nærbutikk om de har noen bananer du kan få/redde.  

2. Legg alle de brune bananene på et bord. Og let opp oppskrifter: Hva kan lages av disse brune bananene?

3. Smoothie, bananbrød, bananvafler osv...

4. Er det lite mat på kjøkkenet, bør lærer handle inn noen råvarer/basisvarer før økten: Egg, mel, melk...5. Elevene lager det de vil av bananene i grupper, og dekker til et felles banan-koldtbord! Bon appètit!

Ekstraoppgave

Lær å lage

Matsentralens suuuuperpopulære bananlapper!

2 bananer + 2 egg + litt havregryn + kanel og kardemomme

⬆︎ Redd noen brune bananer, og lag disse deilige lappene du også! (Tid: 1 min) ⬆︎

Ekstraoppgave

Bærekraftig favorittrett

Individuell oppgave

1.Hva er dine favorittmiddager?

2.Velg ut en favorittmiddag og finn ut hvordan denne kan bli mer bærekraftig.

3.Søk opp retten på internett, og forsøk å endre oppskriften slik du tenker den kan bli mer "grønn".

Tips: Prøv å bytt ut kjøtt med fisk, i en middag du vanligvis har kjøtt i. Hva med en lakse-lasagne eller tosketaco?

Praktisk gjennomføring:

1.La elever i grupper på 3-4 velge seg for en av favorittmiddagene blant elevene i gruppen. Denne retten skal hele gruppen lage sammen.

2. Hver gruppe leverer en handleliste til læreren, med råvarer de trenger.

3. Lærer handler inn maten til alle gruppene før den praktiske gjennomføringen skjer.

4. Gruppene lager maten, og har en kort presentasjon for klassen med endringene de har gjort for å få favorittmiddagen mer bærekraftig.

Ekstraoppgave

Bærekraftig tacomiddag

Individuell oppgave

1.Hvor mange i klassen spiser taco på en fredag/i helgen?

2.Hvor kommer tacoen fra?

3.Hvordan kan vi gjøre tacomiddagen mer bærekraftig? Del gjerne hva dere pleier å ha i tacoen hjemme.

Praktisk gjennomføring:

1.La elever i grupper på 3-4 lage en plan for deres tacomiddag. Målet er å bruke mest mulig grønnsaker og ikke noe rødt kjøtt (se forslag).

2. Hver gruppe leverer en handleliste til læreren, med råvarer de trenger.

3. Lærer handler inn maten til alle gruppene før den praktiske gjennomføringen skjer.

4. Gruppene lager maten, og har en kort presentasjon for klassen med endringene de har gjort for å få måltidet mer bærekraftig.

Ekstraoppgave

Rester til restefest

Individuell oppgave

1.Hvilket forhold har du til å spise rester?

Visste du at mange middager smaker bedre dagen etter?Da har krydderet og smaken satt seg litt mer!

2.Har du noen forslag til restemiddager?

Denne økten er super å gjøre i forkant av en ferie eller langfri.

Praktisk gjennomføring

1.  Rydd i skap, kjøleskap og fryser på skolekjøkkenet.  

2. Sett alle matvarene på et bord. Vær kreative med det som finnes: Hva kan lages av dette?

3. Her er det ingen oppskrifter, men man kan søke opp inspirasjon på nettet.

4. Er det lite mat på kjøkkenet, kan lærer handle inn noen råvarer/basisvarer før økten.

5. Elevene lager det de vil av råvarene, og dekker til et felles matredder-koldtbord!

Trykk neste slide for en konkurranse-versjon av økten-->

Forslag til oppskrifter


Hvert sekund....

Gå inn på worldometer å se på tallene for verdens befolkning. Hva tenker dere når dere ser dette?