Matvett tok initiativ til en KuttMatsvinn-uke i mai for å mobilisere aktørene i mat- og serveringsbransjen til å synliggjøre sitt arbeid for å kaste mindre mat, overfor kunder og gjester.
Hensikten med en KuttMatsvinn-uke var blant annet å styrke kunnskapen i befolkningen om hvordan vi tar bedre vare på maten ved å:
Det ble gjennomført en "Se, lukt, smak"-kampanje i sosiale medier denne uken, for å bevisstgjøre flere på å bruke sansene sine før de kaster mat som er gått ut på "best før"-dato. Det ble også arrangert en egen KuttMatsvinn festival i Oslo Sentrum (Opland Bakgård), lørdag 25.mai, sammen med Bymiljøetaten i Oslo kommune, Miljøhovedstaden, et nettverk av aktører som jobber for å redusere matsvinnet i Norge, som Too Good To Go, Matsentralen, Spis opp maten og Foodlist samt et knippe serveringssteder.
Det ble servert god mat med mening og gjennomført kunnskapsbyggende aktiviteter, både på stands og gjennom små innlegg fra scenen.
Matsentralen Vestfold og Telemark feirer 2 år i januar 2021, og har vokst seg dobbelt så stor med tanke på omfordelt mat.
Les hele saken >Vil du bidra til å skape vekst blant landets matsentraler og dermed hjelpe til å takle to store samfunnsproblemer – matsvinn og fattigdom? Vi søker etter en prosjektmedarbeider for å styrke Matsentralen Norge
Les hele saken >Matprisen 2020 gikk av stabelen 7.desember. Denne gangen var det ikke på Vippa med digg mat og noe digg i glasset, store taler og takketaler fra scenen. Denne gangen ble det sendt direkte på Matkanalen og streamet på Facebook. Av totalt 10 kategorier hadde 3 av vinnerne i hver sin kategori matsvinn som et stort fokus og satsningsområde. Det er kjempestort og ikke minst et veldig viktig signal fra Matprisen om at matsvinn som tema er høyst aktuelt, selv i pandemiens tid.
Les hele saken >